Always open for you

Reboot Creativity: Boost your staff

Öka dina medarbetares trivsel och arbetsglädje i köket 

Sätt fokus på den fysiska och mentala arbetsmiljön i köket, det lönar sig. Hitta inspiration i vår REBOOT Camp session med Thomas Rode Andersen, som tar upp vilka möjligheter du har att skapa större arbetsglädje och stärka dina medarbetares energi. 

Thomas Rode Andersen har haft en stor betydelse för utvecklingen av dansk gastronomi. Som före detta Michelinkock och nu dedikerad personlig tränare och coach delar Thomas här med sig av sina erfarenheter och ger råd kring hur du genom fysisk träning och kost kan påverka din mentala energi och därmed prestera bättre. 
 

Thomas Rode: How you can boost your energy


Thomas Rode: How you can boost your staff


Arbetsmiljön i restaurangbranschen har många utmaningar som hör ihop med hög stressnivå, underbemanning, tunga lyft och dåliga arbetsställningar. För många medarbetare kan det därför vara svårt att skapa en bra balans mellan arbetsliv och privatliv. Dessutom leder de långa arbetstiderna ofta också till brist på fysisk träning samt dålig kost.

Öka energin med hjälp av kosten 

Den gängse uppfattningen är att personalmaten ska vara en belöning för det hårda arbetet i köket. Därför blir det en hel del ”comfort food”, som är enkelt, bekvämt och sensoriskt läckert, men som ofta inte bidrar med optimal energi till kroppen. Detta leder till en känsla av att energin snabbt tar slut. Thomas Rode Andersen märkte detta på sin egen kropp och fattade vid ett tillfälle ett beslut om att bli den bästa versionen av sig själv. Han märkte av en förändring i sin mentala energi när han genom paleodieten tog bort socker och stärkelse från sin kost. Istället fokuserade han på att få i sig rätt mängd fett och protein i kosten, som gav honom energi som varade längre. 

Du kan arbeta bättre och mer fokuserat när du inte är hungrig. Om du inte tar väl hand om dig själv och laddar upp din energi, är det svårt att ge något vidare till andra och därmed vara en bra ledare. Genom att investera i dina medarbetares mentala och fysiska energi förbättrar du också deras arbetsinsatser.

Utnyttja personalmaten till att ladda upp med hälsosam och näringsrik kost, för att på så sätt kunna upprätthålla energinivån under en hektisk dag i köket. Nyttig och näringsrik mat behöver inte nödvändigtvis vara dyr. Du kan med fördel köpa hem större styckningsdelar för användning på din meny och använda några av de överblivna styckena till personalmaten. De överblivna bitarna kräver längre och noggrannare tillagning, men är ofta billigare, har massor av smak och används i många traditionella klassiska rätter. Detta gör dem lärorika och utmanande att arbeta med för t.ex. elever, men även för kockar, och den inlärningsprocess som följer av detta kommer att f¨å en positiv effekt på arbetsglädjen. 

Osso Buco med gremolata
Bräserad Osso Buco med gremolata – tillagad med OSCAR Premium Rödvin & Portvinsreduktion


Beuf Bourgignon
Klassisk Beuf Bourgignon med rökt bacon – tillagad med OSCAR Signature Demi Glace

OSCAR opskrift braiseret lammeskank
Bräserad lammskank med färska och torkade örter och bär – tillagad med OSCAR Signature Lammfond

 

Få in mer rörelse och fysisk träning i vardagen 

Det handlar först och främst om att bryta de etablerade vanorna och motivera dina medarbetare. Enklast är att börja med att uppmuntra/stötta och att gå i bräschen och visa vägen som ledare. 

ncouragers

Filosofin om att friska medarbetare också är glada och produktiva medarbetare är densamma som vi har på Nestlé. Nestlé har stor erfarenhet av hälsoprogram för medarbetare och motion på arbetstid och det sker under rubriken ”NCouragers” – namnet på Nestlés nordiska hälsoprogram för medarbetare.

Här nedan har vi samlat några av de initiativ som NCouragers har genomfört som du kan låta dig inspireras av. Vi vet mycket väl att det är stor skillnad på en arbetsdag på ett kontor och i ett kök och vi är medvetna om svårigheten med att få tid till dessa saker i den hektiska vardagen. Men vi vet också att det går och att investeringen ger ett gott resultat. Ofta behövs det inte mer än en kvart om dagen. 

Det handlar om att sätta fokus på hur era rutiner i vardagen ser ut och var det skulle kunna passa in. Optimalt är det bra att sätta av en kvart innan servicen börjar, så att den mentala energin är på topp innan ni kör igång. Om ni brukar vara för stressade vid den här tidpunkten och inte genast kan ändra på detta, lägg in det tidigare på dagen

 


 
  • Kl. 11-plankan: 
     

    Vi har under flera perioder infört kl. 11-plankan, som helt enkelt går ut på att vi varje dag samlas kl. 11 och alla gör plankan tillsammans i tre minuter. Denna enkla dagliga rutin skapar en kort aktiv paus och en samhörighetskänsla som stärker gemenskapen. 

  • Puffa på för goda vanor:

    Nya vanor skapas inte på fem minuter eller från en dag till nästa. De behöver arbetas in under en längre tid och kräver aktivt fokus. Sätt upp affischer som enkelt och illustrativt puffar dina medarbetare i rätt riktning. Det kan handla om fokus på att lyfta på rätt sätt, att stretcha framför arbetsbänken när det är möjligt osv.
     
  • Anordna en tävling:

    Använd en tävling för att skapa samhörighet och fokusera på fysisk aktivitet och en hälsosam livsstil. Gör ett aktivt val om hur du skapar dina grupper så att de främjar samarbetet på bästa sätt. Kolla t.ex. appar som ChallengeRunner och Endomondo, där du lätt kan anordna en tävling.
     
  • Träning med gummiband:

    Varje tisdag har vi träning med gummiband i en kvart. Det är ett enkelt och effektivt sätt att röra på kroppen och utrustningen tar inte upp en massa plats och kan snabbt plockas fram.
     
  • Korta aktiva pauser:

    Plattformen Pleaz ger massor av inspiration och tips för korta aktiva pauser i vardagen